Ένα μεγάλο στοίχημα αποτελεί η κατασκευή του αυτοκινητόδρομου της Κρήτης , γνωστού ως ΒΟΑΚ. Ο λόγος είναι η αλά “Ολυμπία Οδός” κατασκευή του. Σε ένα αρκετά μεγάλο μέρος του αυτοκινητόδρομου θα γίνει διαπλάτυνση της υφιστάμενης εθνικής οδού. Αυτό σημαίνει πως ενόσω κατασκευάζεται ο δρόμος θα πρέπει να μένει ανοιχτός σην κυκλοφορία. Είναι η μέθοδος που πραγματοποιήθηκε η κατασκευή της Κορίνθου-Πατρών στην Ολυμπία Οδό.
Παράλληλα στον σχεδιασμό του ΒΟΑΚ υπάρχουν αρκετά χιλιόμετρα που θα γίνουν σήραγγες. Σύμφωνα με πληροφορίες θα φτάνουν περίπου τα 17 χιλιόμετρα ανά κλάδο κυκλοφορίας. Η μεγαλύτερη σήραγγα που σχεδιάζεται στον άξονα θα βρίσκεται στην περιοχή του Γερανίου και εκτιμάται πως το μήκος της θα ξεπερνά τα 3 χιλιόμετρα. Εφόσον οριστικοποιηθεί η κατασκευή της, θα είναι μια από τις 10 μεγαλύτερες οδικές σήραγγες της χώρας. Αρκετές ακόμα σήραγγες θα είναι διάσπαρτες κατά μήκος του ΒΟΑΚ.
Πως προχωρούν οι διαγωνισμοί
Με στόχο να ξεκινήσουν φέτος τα έργα σε τμήματα του ΒΟΑΚ, το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών έχει στην τελική ευθεία τους 3 διαγωνισμούς που αποτελούν το σύνολο του κρητικού αυτοκινητόδρομου. Αν το 2021 ήταν η χρονιά στην οποία το έργο ωρίμασε, το 2022 είναι η χρονιά που αναμένεται να αναδειχθούν οι ανάδοχοι και τα πρώτα έργα να ξεκινήσουν.
Ας πάρουμε όμως τα πράγματα από τα ανατολικά. Στις 22 Φεβρουαρίου έτρεξε ο διαγωνισμός για το ανατολικό τμήμα του άξονα από τη Νεάπολη μέχρι τον Άγιο Νικόλαο. Σε αυτό το τμήμα μειοδότησε η ΑΚΤΩΡ και πριν μερικές ημέρες αναδείχθηκε ως προσωρινή ανάδοχος. Το έργο το οποίο έχει κόστος μαζί με τον ΦΠΑ 186 εκατ. ευρώ θα υλοποιηθεί ως δημόσιο έργο με χρηματοδότηση από το Ταμείο Ανάκαμψης.
Εδώ εφόσον δεν υπάρξουν καθυστερήσεις, οι υπογραφές θα μπορούσαν να μπουν εντός του 2022 και να ξεκινήσει η κατασκευή του τμήματος. Τα έργα θα πρέπει να ολοκληρωθούν σε 36 μήνες, μέχρι δηλαδή το τέλος του 2025.
Στο μεσαίο τμήμα, από τη Χερσόνησο μέχρι την Νεάπολη, η υποβολή προσφορών προχώρησε στις 24 Ιανουαρίου. Σε αυτή κατέβηκε το σχήμα ΤΕΡΝΑ-ΑΚΤΩΡ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΕΙΣ-ΙΝΤΡΑΚΑΤ. Πρόκειται για το τμήμα το οποίο υλοποιείται ως ΣΔΙΤ. Επόμενο βήμα είναι η ανακήρυξη του σχήματος ως προσωρινού αναδόχου και ακολούθως να τρέξει η γραφειοκρατική διαδικασία που θα μας φέρει στην υπογραφή της σύμβασης. Και σε αυτή την περίπτωση η σύμβαση θα μπορούσε να υπογραφεί εντός του 2022.
Στο βασικό τμήμα του ΒΟΑΚ από τα Χανιά μέχρι τη Χερσόνησο μήκους 157χλμ. αναμένεται η έγκριση της περιβαλλοντικής μελέτης από τον ΥΠΕΝ για να προχωρήσει ο διαγωνισμός στην τελική του φάση που είναι η υποβολή των δεσμευτικών προσφορών. Σε αυτήν έχει γνωμοδοτήσει θετικά η Περιφέρεια Κρήτης.
Τα σχήματα που διεκδικούν το έργο του 1,1 δισ.ευρώ είναι 1.ΑΚΤΩΡ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΕΙΣ, 2.ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, 3.ΑΒΑΞ, 4.VINCI, 5.Κ/Ξ ΜΥΤΙΛΗΝΑΙΟΣ-INTERTOLL. Στόχος είναι να δοθούν οι δεσμευτικές προσφορές στο τέλος του έτους και να πέσουν υπογραφές το 2023.
Τα στοιχεία του ΒΟΑΚ
Ο νέος αυτοκινητόδρομος της Κρήτης είναι το μεγάλο στοίχημα για το υπουργείο Υποδομών καθώς αποτελεί ένα έργο ύψους περίπου 1,8 δισ. ευρώ και στόχος είναι να δημιουργηθεί ένας κλειστός οδικός άξονας από τα Χανιά μέχρι τον Άγιο Νικόλαο. Ο αυτοκινητόδρομος θα διαθέτει δύο λωρίδες και ΛΕΑ (Λωρίδα Έκτακτης Ανάγκης) ανά ρεύμα κυκλοφορίας και ανισόπεδους κόμβους σύνδεσης με τα σημαντικά αστικά κέντρα, λιμάνια, αεροδρόμια, βιομηχανικές περιοχές και τουριστικά θέρετρα.
Σύμφωνα με τις διαθέσιμες πληροφορίες, ο ΒΟΑΚ θα διαθέτει 46 Ανισόπεδους Κόμβους, 15 Σήραγγες με 14,5 χιλιόμετρα μήκος και 40 Γέφυρες με 8,67 χιλιόμετρα μήκος. Πρόκειται για ένα μεγάλο έργο που σε πολλα θα θυμίζει την κατασκευή της Ολυμπίας Οδού μιας και μεγάλο μέρος των έργων, θα αφορά διαπλάτυνση του υφιστάμενου άξονα.
Στα έργα προβλέπεται και η αναβάθμιση των υφιστάμενων ανισόπεδων κόμβων σε Χανιά, Ρέθυμνο και Ηράκλειο. Μελλοντικά ο δρόμος προβλέπεται να επεκταθεί στα δυτικά μέχρι την Κίσσαμο καθώς προβλέπεται να ενεργοποιηθεί η προαίρεση στον διαγωνισμό παραχώρησης και στα ανατολικά μέχρι τη Σητεία.
Τα διόδια
Η διαδρομή Χανιά-Ηράκλειο θα διανύεται σε μόλις 70 λεπτά ενώ η διαδρομή Χανιά-Άγιος Νικόλαος σε περίπου 100 λεπτά. Ο νέος αυτοκινητόδρομος θα είναι ασφαλής καθώς θα περιλαμβάνει στηθαία ασφαλείας τόσο ενδιάμεσα στα ρεύματα κυκλοφορίας, όσο και στα πλάγια του άξονα. Η ανώτατη ταχύτητα που θα μπορεί να αναπτύξει ο οδηγός θα είναι κατά τόπους τα 130χλμ/ώρα όπως συμβαίνει και στην υπόλοιπη χώρα.
Το κόστος των διοδίων θα ακολουθεί επίσης το μοντέλο των υπόλοιπων αυτοκινητοδρόμων με κόστος 0,063 ανα χιλιόμετρο ενώ όπως έχει ήδη εξαγγελθεί από τον υφυπουργό Υποδομών, Γιώργο Καραγιάννη, θα λειτουργήσουν από την πρώτη μέρα ηλεκτρονικά αναλογικά διόδια.
Δηλαδή ο οδηγός θα πληρώνει ακριβώς όσα χιλιόμετρα διανύει και όχι από σταθμό διοδίων σε σταθμό διοδίων. Το κόστος με σημερινές τιμές για το ταξίδι Χανιά-Ηράκλειο θα κοστίζει περίπου 10 ευρώ ενώ το Χανιά-Άγιος Νικόλαος περίπου 13 ευρώ.
Σήμερα παρότι ο πολίτης πληρώνει τέλη κυκλοφορίας – διόδια, έχει στη διάθεση του άθλιο και ανύπαρκτο οδικό δίκτυο, που δεν συντηρείται ούτε επιφανειακά, ούτε τα φρεάτια απορροής, με ανύπαρκτα πεζοδρόμια, χωρίς πρόσβαση για ανθρώπους με ειδικές ανάγκες, με σπάνιο νυχτερινό φωτισμό κλπ.
10.1. Καταρχήν είναι προγραμματισμένη η αναβάθμιση όλων των υπαρχόντων Εθνικών δικτύων.
10.2. Θα επενδυθούν όλα όσα χρειαστούν για την αναβάθμιση των ανωτέρων ειδικά μέσα στις πόλεις με άριστη ποιότητος άσφαλτο, αντιολισθητική, επίπεδη, χωρίς προεξοχές κτλ.
10.3. Θα αναβαθμιστούν τα πεζοδρόμια και όπου υπάρχει διέλευση πεζών.
10.4. Θα δημιουργηθούν ορθά δομημένοι χώροι στάθμευσης, υπογείως ή υπεργείως ούτως ώστε να διευκολύνεται η διακίνηση των αυτοκινήτων στις μεγαλουπόλεις.
10.5. Θα δημιουργηθούν χώροι – πνεύμονες πράσινου και θα αναπλαστούν οι υπάρχοντες, που θα φυλάσσονται με μόνιμο προσωπικό ασφαλείας, με στόχο την ευχαρίστηση και απόλαυση των πολιτών και για να αποφεύγεται η κατάληψή τους από περιθωριακές, εγκληματικές ομάδες κλπ.
10.6. Είναι στο πρόγραμμα της Ελλήνων Πολιτείας να δημιουργηθούν χιλιάδες χώροι όπου θα μπορούν οι πολίτες να καλύπτουν την αισθητική τους, να μπορούν να απολαμβάνουν τα τοπία και να εναρμονίζονται με το περιβάλλον.
10.7. Επίσης θα γίνει αναβάθμιση όλων των γεφυρών που υπάρχουν, γιατί η σημερινή κατάσταση του 2015 τείνει να εξομοιωθεί με την μεταπολεμική περίοδο.
10.8. Θα διορθωθούν οι φωτισμοί και θα δημιουργούν υποστηρικτικές υπηρεσίες στους δημόσιους χώρους ούτως ώστε να υπάρχει αισθητική, να εκφράζεται η τέχνη, να προσφέρουν άνεση και να αποφορτίζουν τις μεγαλουπόλεις από το θόρυβο, τη μόλυνση και τη μετακίνηση.
10.9. Η Ελλήνων Πολιτεία από τη στιγμή, που θα αναλάβει την ευθύνη της διακυβέρνησης, έχει πρόγραμμα να καταστήσει όλη την Ελλάδα ένα απέραντο εργοτάξιο Εθνικής ανάπτυξης.
10.10. τα κονδύλια που θα δαπανηθούν για αυτό είναι δεδομένα και άφθονα. Θα κατασκευαστούν δύο παράλληλοι αυτοκινητόδρομοι με τις πιο σύγχρονες προδιαγραφές ασφάλειας και τεχνολογίας, που θα καλύπτουν το δυτικό και ανατολικό τμήμα της καθ’ όλο το μήκος της χώρας. Οι ανωτέρω θα διασυνδέονται μεταξύ τους ανά διαστήματα ώστε να εξυπηρετούνται όλες οι ενδιάμεσες περιοχές. Ο ίδιος σχεδιασμός θα εφαρμοστεί και στην νησιωτική Ελλάδα.
10.11. Μέλημα της Πολιτείας είναι η πρόσβαση και στο πιο απομακρυσμένο χωριό με σύγχρονο αυτοκινητόδρομο. Αυτό θα δώσει την δυνατότητα της εκμετάλλευσης και χρησιμοποίησης για οίκηση και ανάπτυξη περιοχών που μέχρι σήμερα είναι απρόσβατες.
10.12. Θα γίνουν υποδομές ώστε ο πληθυσμός να κατανέμεται οικιστικά σε όλη την επιφάνεια σε οικιστικούς οργανωμένους χώρους για να μπορέσει ο άνθρωπος να ζήσει σε περιβάλλον που καλύπτει την ευαισθησία του.
10.13. Σκοπός αυτής της διαδικασίας είναι η δημιουργία πόλεων και κωμοπόλεων ώστε κάθε πολίτης να ζει στο φυσικό περιβάλλον και να είναι σε επαφή με αυτό για να μπορέσει ενεργειακά να καλύψει την αρμονία που χρειάζεται.
10.14. Οι οικιστικές περιοχές, που θα δημιουργηθούν, θα καλύπτουν όλες τις ανάγκες των πολιτών με υψηλών προδιαγραφών υποδομές πχ αποχετευτικό, ηλεκτρικό, υδρευτικό κλπ.
10.15. Οι οικίες είναι σχεδιασμένες με προσανατολισμό ώστε να δέχονται όλες τις ακτινοβολίες, που είναι απαραίτητες στον άνθρωπο, με τέτοιο τρόπο ώστε να εναρμονίζονται με το φυσικό περιβάλλον και να το σέβονται. Η κατασκευή τους θα είναι με τέτοιο τρόπο ώστε να είναι ενεργειακά αυτάρκης και θα κατασκευάζονται μόνο από φυσικά υλικά, της μητέρας γης. λες οι πόλεις και οι κωμοπόλεις θα εξυπηρετούνται σε όλη την έκταση τους με άμεση πρόσβαση από οικολογικούς συρμούς πόλεων.
10.16. Για την καλύτερη εξυπηρέτηση των πολιτών έχουν σχεδιαστεί παράλληλα με τους αυτοκινητόδρομους να λειτουργούν αμαξοστοιχίες υψηλών ταχυτήτων και προδιαγραφών.
10.17. Κάθε κωμόπολη ή πόλη, ανάλογα στο μέρος που βρίσκεται, θα έχει τις ανάλογες υποδομές για την διασύνδεσή της με την υπόλοιπη χώρα.
10.18. Ιδιαίτερη βαρύτητα δίδεται στην αεροπορική διασύνδεση, που θα καλύπτει όλες τις περιοχές της Ελλάδος, ηπειρωτική και νησιωτική χώρα. λα τα νησιά μας θα είναι συνδεδεμένα με ακτοπλοΐα μεταξύ τους και με την ηπειρωτική Ελλάδα.
10.19. Επίσης θα γίνεται χρήση υδροπλάνων όπου είναι αναγκαίο.
10.20. Το σχέδιο της Ελλήνων Πολιτείας είναι οι μεγαλουπόλεις να δώσουν την θέση τους προοδευτικά στις μικρές πόλεις, κωμοπόλεις, που θα κατασκευαστούν, ώστε οι πολίτες να απολαμβάνουν αυτά που παρέχει η φύση της χώρας μας.
10.21. Η Ελλήνων Πολιτεία μέσω των τιμών των ακινήτων (real estate) δημιουργεί τις προϋποθέσεις για την αποσυμφόρηση των μεγάλων πόλεων.
10.22. Πρόγραμμα της Ελλήνων Πολιτείας είναι η κατασκευή μιας πόλης εξ’ αρχής και εξ’ ολοκλήρου, που θα φιλοξενεί αποκλειστικά την διοίκηση, θα περιλαμβάνει όλα τα υπουργεία, τους οργανισμούς και τα ιδρύματα, τα οποία θα διοικούν την Ελλήνων Πολιτεία.
10.23. Η πόλη αυτή θα κατασκευαστεί σε μια περιοχή, που θα αναδεικνύει το κάλλος της Ελληνικής γης, θα έχει ξενοδοχειακές εγκαταστάσεις, που θα προσφέρουν άριστη εξυπηρέτηση για επίσημους προσκεκλημένους, καθώς και υπερσύγχρονες εγκαταστάσεις όλων των υποδομών, όπως αεροδρόμιο, πάρκα κλπ.
10.24. Σε αυτήν την πόλη η Ελλήνων Πολιτεία θα κατασκευάσει ανάλογη με τη χρήση του οικοδομικό συγκρότημα, που θα φροντίσει να γίνει η νέα έδρα του οργανισμού Ηνωμένων Εθνών.
10.25. Θα κληθούν όλα τα κράτη να στείλουν τους επίσημους πρεσβευτές τους, που έχουν στα Ηνωμένα Έθνη και να εγκατασταθούν στο οικοδομικό συγκρότημα εντελώς δωρεάν.
10.26. Η Ελλήνων Πολιτεία είναι έτοιμη να καλέσει όλα τα Έθνη – Κράτη να φιλοξενηθούν από αυτήν στην νέα έδρα των Ηνωμένων Εθνών που θα ιδρύσει.
10.27. Για να σταματήσει η υπέρογκη δαπάνη, που καλούνται σήμερα να πληρώσουν, στις σημερινές εγκαταστάσεις των Ηνωμένων Εθνών. Αυτό θα γίνει ως δείγμα μεγαλοπρέπειας του Ελληνικού Έθνους προς ολόκληρο τον πλανήτη.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου